Regulamin Organizacyjny OPiT
R E G U L A M I N O R G A N I Z A C Y J N Y
Ośrodka Profilaktyki i Terapii
w Piszu
Rozdział I
§ 1 Postanowienia ogólne
- Regulamin Organizacyjny Ośrodka Profilaktyki i Terapii w Piszu zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i zasady działania Ośrodka Profilaktyki i Terapii w Piszu zwanego dalej „Ośrodkiem”.
- Ośrodek działa na podstawie:
1) Uchwały Nr XLI/409/2002 Rady Miejskiej w Piszu z dnia 6 czerwca 2002r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Ośrodek Profilaktyki i Terapii w Piszu zmienionej Uchwałą Nr XLV/571/14 Rady Miejskiej w Piszu z dnia 27 czerwca 2014r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia jednostki budżetowej pod nazwą Ośrodek Profilaktyki i Terapii w Piszu.;
2) Ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tj. DZ. U. z 2012r. poz. 1356 z późn. zm. );
3) Ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. Nr 180, poz. 1493 z poźn. zm. );
4) Ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( tj. Dz. U. z 2012r. poz. 124 );
5) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( tj. Dz. U. z 2013r. poz. 885 z późn. zm. ).
- Do działalności Ośrodka należy w szczególności realizacja następujących zadań:
1) zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
2) udzielanie rodzinom, w których występuje problem alkoholowy pomocy psychologicznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkoamanii,
4) promocji zdrowego stylu życia,
5) przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
6) realizacji zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, gminnym programie przeciwdziałania narkomanii, programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
7) wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
8) organizacji pracy Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Pisz.
Rozdział II
§ 2 Pracownicy Ośrodka.
- Dyrektor Ośrodka zwany dalej „Dyrektorem” w zakresie realizowanych zadań podlega bezpośrednio Burmistrzowi Pisza.
- Dyrektor jednoosobowo podejmuje decyzje dotyczące działalności Ośrodka.
- Dyrektorowi podlegają:
a) pracownicy Ośrodka zatrudnieni na umowę o pracę,
b) osoby realizujące zadania w ramach Punktu Konsultacyjnego dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie,
c) osoby realizujące zadania w ramach Młodzieżowego Punktu Konsultacji
Terapii.
- Dyrektor nadzoruje działalność merytoryczną osób prowadzących zajęcia terapeutyczne ( indywidualne i grupowe ) w ramach terapii pogłębionej.
- Pracownicy realizują zadania zgodnie z imiennym przydziałem zadań i obowiązków.
- Strukturę organizacyjną Ośrodka określa Załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Świetlicy Wychowawczo-Terapeutycznej „Smurfy”, zwanej dalej „Świetlicą”, określone są w rozdziale IV niniejszego regulaminu.
- Działalność Ośrodka może być uzupełniana przez pracę wolontariuszy.
Rozdział III
§ 3 Organizacja pracy.
- Ośrodek funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600.
- W uzasadnionych potrzebach Ośrodka Dyrektor może zmienić godziny pracy placówki.
- W Ośrodku mieści się siedziba: Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Pisz, Poradnii Terapii Uzależnień i Współuzależnień oraz Piskiego Stowarzyszenia Wspierania Trzeźwości „Syriusz”.
- Okresowo Ośrodek może funkcjonować w dniach wolnych od pracy (sobota
i niedziela) i związane to jest z realizacją zadań statutowych Ośrodka.
- Decyzje dotyczące działalności merytorycznej Poradni Terapii Uzależnień i Współuzależnień podejmuje Dyrektor Ośrodka w porozumieniu
z kierownikiem zakładu opieki zdrowotnej w zakresie terapii pogłębionej.
Rozdział IV
§ 4 Zasady funkcjonowania Ośrodka.
- Dział administracyjny prowadzi obsługę administracyjną i księgową Ośrodka polegającą w szczególności na: przygotowaniu i dekretowaniu dokumentów księgowych dotyczących operacji budżetowych, przyjmowanie i rejestrowanie rachunków i faktur dotyczących zobowiązań i należności budżetowych, sporządzanie przelewów, prowadzenie obowiązującej dokumentacji związanej z przyjęciem pracowników do pracy, ( akta osobowe, wynagrodzenia, ewidencja czasu pracy itp. ) oraz prowadzenie sprawozdawczości. Prowadzenie biuletynu BIP, książki korespondencji, rejestru wysyłek pocztowych i odbioru korespondencji z UP, ewidencji zakupu materiałów biurowych i środków czystościowych, wykonywanie zadań służb bhp, prowadzenie dokumentacji pracy Komisji Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych w Gminie Pisz.
- Wieloosobowe stanowisko ds. gospodarczych prowadzi czynności związane utrzymaniem porządku i czystości we wszystkich pomieszczeniach Ośrodka, utrzymaniem czystości na obszarach należących do posesji Ośrodka, wykonywaniem drobnych prac konserwatorskich i naprawczych w budynku oraz na posesji, rozbrajaniem i uzbrajaniem systemu alarmowego.
- Świetlica jest placówką opiekuńczo-wychowawczą dla dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych.
- Do świetlicy mogą być przyjmowane dzieci i młodzież ze szkół podstawowych i gimnazjalnych z terenu gminy i miasta Pisz ( na ich prośbę za zgodą rodziców, na wniosek: szkoły, pogotowia opiekuńczego, sądu, policji, opieki społecznej oraz osób prawnych lub fizycznych, które stwierdzą potrzebę udzielenia pomocy przez tę placówkę ).
- Świetlica realizuje w szczególności następujące zadania:
a) wspiera rodzinę w sprawowaniu jej podstawowych funkcji poprzez objęcie dziecka działaniami opiekuńczymi, wychowawczymi i edukacyjnymi,
b) zapewnia pomoc rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją i uzależnieniem,
c) tworzy dzieciom warunki fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,
d) udziela bezpłatnych świadczeń terapeutycznych,
e) rozwiązuje problemy wychowanków współpracując ze szkołami, Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz innymi instytucjami,
f) zapewnia poczucie bezpieczeństwa,
g) uczy nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
h) przygotowuje dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie ( uczy samodzielności ).
- Świetlica prowadzi zajęcia co najmniej 4 godziny dziennie ( od poniedziałku do piątku ), przy uwzględnieniu potrzeb dziecka i rodziny, według ustalonego harmonogramu – tygodniowego planu pracy.
- Świetlica prowadzi w zależności od potrzeb następujące formy pracy środowiskowej:
a) zajęcia wychowawcze
b) zajęcia terapeutyczne
c) zajęcia opiekuńcze
d) pomoc w nauce
e) udział w zajęciach specjalistycznych
f) dożywianie
g) pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych.
- Rodzice mogą współpracować z pracownikami świetlicy w celu uatrakcyjnienia
i poprawienia efektywności udziału dziecka w zajęciach indywidualnych
i grupowych.
- Rodzice mają prawo do:
a) informacji o zachowaniu, potrzebach i postępach dziecka,
b) znajomości zadań i zamierzeń pracy wychowawczej z dzieckiem,
c) uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego ukierunkowania dziecka,
d) znajomości regulaminu placówki.
10. Rodzice mają obowiązek przedstawiania rzetelnej informacji o problemach psychofizycznych dziecka oraz sytuacji rodzinnej, prawnej i materialnej.
11. Punkt Konsultacyjny dla osób doznających przemocy w rodzinie świadczy pomoc psychologiczną i prawną.
12. Młodzieżowy Punkt Konsultacji Terapii prowadzi zajęcia edukacyjne dla młodzieży i dorosłych z zakresu przeciwdziałania narkomanii, prowadzi poradnictwo, kieruje do odpowiednich ośrodków.
13. Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Pisz podejmuje działania:
a) motywujące osoby uzależnione od alkoholu do leczenia odwykowego,
b) zmierzające do orzekania o zastosowanie wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie odwykowym,
c) dokonuje kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
d) wydaje opinie w przedmiocie zgodności usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
14. Poradnia Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia realizuje programy psychoterapii uzależnienia od alkoholu i współuzależnienia, świadczy usługi w zakresie: diagnostyki, leczenia, terapii pogłębionej.
Rozdział V.
§ 5 Zabezpieczenie mienia Ośrodka, postanowienia końcowe.
- Za zabezpieczenie dokumentacji związanej z merytoryczną działalnością Ośrodka odpowiedzialni są pracownicy.
- Za uruchomienie systemu alarmowego po zamknięciu Ośrodka oraz za wyłączenie systemu alarmowego przed otwarciem Ośrodka odpowiedzialne są osoby zgodnie z zasadami ustalonymi przez Dyrektora.